im a kampung boy

Friday, April 29, 2011

kereta yang ni satu, yang tu dua.

Assalamualaikum Wbt. kepada semua pembaca pembaca *moov* apakhabar? diharap semuanya berada dalam keadaan siat sejahtera. pertamanya, kepada semua pekerja pekerja diluar sana, selamat menyambut hari buruh pada hari AHAD ini, dimana cutinya jatuh hari ISNIN nanti. jadi, alang alang dah cuti, banyak masa terluang tu, datang lah blog aku ni nanti! hahaha. abaikan aku.


so today as i am writing, my parents are not at home, they were out to my auntie's house, which were situated just in front of my house here. they went there to help my auntie and uncle for their one and only son's wedding. the wedding will be held on SUNDAY. so, what the fishhh am i talking about? whats the relation about my cousin's wedding and this damn bloody boring blog? ouuhhhhhooo. there is a very big connection there actually. i am actually bloody annoyed with this weeding! yeah! HAHAHA, dont think that i say it, because i have crush at either one of the bride. NO. but i dont like what they are doing. wanna know why? because they are doing things that MALAYS often do.


apakah? okay, aku sebenarnya, tak suka kalau orang kahwin, sebelum bekerja tetap. orang melayu selalu macam ni. lelaki, mahupun perempuan. sebenarnya, dah boleh kerja dulu, simpan duit sikit sikit kan? supaya kahwin, mampulah nak tanggung anak bini. ini, umur baru 24. tidak bekerja tetap, lagi mahu kahwin anak orang. kalau macam anak orang kaya, anak Dato' pon aku akan kondem kahwin tanpa kerja, inikan kalau mak ayah tu pun dah tua, sakit, harta tak banyak. kau lagi nak kahwin. masa kecik kecik taknak lah pulak belajar pandai pandai sampai boleh kaya dalam usia muda, dan kahwin. abang abang, kalau nak kahwin umur muda tu, takda yang larang, tapi, silalah kumpul duit dulu. sebenarnya, aku kesian kat mak ayah dorang ni. mak ayah dorang yang kena pinjam sana pinjam sini nak buat kenduri. lepas tu, sampai wang hantaran pun pinjam orang. setahu akulah, ISLAM tak memudaratkan umatnya. jadi kenapa nak kahwin jugak kalau sampai kau memudaratkan mak bapak korang??? eh, mak ayah tupun, awak belum sempat tanggung lagi, awak dah nak berangan tanggung anak orang, kenapa? banyak melayu macam ni sebenarnya. gatal sangat! tapi kerja tak mahu.


lagi satu yang aku tak suka. perangai melayu yang suka berlagak. kenapa aku nak cakap macam ni? okay, sebenarnya aku tak suka orang melayu yang baru dapat kerja 2bulan, dah sibuk nak beli kereta itu, beli kereta ini. sedangkan, kau belum stabil lagi. kerja pun, masih staf percubaan lagi, tapi dah bangga balik kampung dengan kereta baru. hah, kalau mentaliti orang melayu mesti akan cakap, elehh,kau yang tak mampu, kau jeles, kau cakap lah banyak. HAHAHA, tidak, mungkin aku mang tak mampu, tapi kalau aku mampupun, aku takkan buat begitu. kau orang tak malu ke? kalau tiba tiba duet makan korang tak cukup nanti, baru pakai kereta 2 3 bulan, dah kene tarik? tak malu? okay, kalau aku, aku malu.aku rasa lebih baik kalau tetapkan dulu kewangan korang tu, bukannya nak belagak semata mata.


kan lagi elok kalau gaji pertama kedua mahupun ketiga tu, extra extra tu, kau orang bagi kat parents korang? kan? dari terus nak meloncat nak beli kereta. kalau betulpun, betul2 perlukan kenderaan, dah bolehlah beli motor. baiklah, aku tak nafikan kalau itu betul betul satu keperluan, takpelah. akupun takde hak nak cakap. aku just kondem yang niat utamanya tadi untuk belagak. aku ada kawan, dia ni ISLAM , tapi ada darah cina. okay, aku respect gila kat dia ni wokkk! kenapa aku respek? okay, dia adalah manager di sebuah tempat franchise ni lah kan, gaji dia, adalah tolak campur 4ribu RM plus plus kan. dah lama gak dia bergaji begitu. nak kata takde lesen kete, ade je. tapi die hanya ada motor je. aku pernah tanya tanya dia, asal dia taknak beli keta, padahal tempat die kerja ngan rumah dia jauh. dia senyum je, dia kata dia taknak membazir, duit tu, macam macam boleh buat. simpanan semua. satu lagi, dia semuda tu, dah beli insuran. ada orang melayu muda muda terpikir nak beli insuran? takda aku rasa, yang ada tu, aku salut! mang korang awesome. insurans kesihatan, atau apa apa insurans ni, banyak untungnya. first, kalau korang pilih plan yang elok, semua bayaran insuran korang tu, boleh buat jadi simpanan kalau tak guna. second, kalau korang tak sihat, emergency, takde cash dalam tangan, kad insurans tu sangat berguna.


so, itulah, aku tak kata aku perfect, kadang kadang ada antara entri yang aku buat ini, berdasarkan kesilapan aku jugak. aku harap korang faham ini just apa yang aku rasa. bukan nak kutuk kondem orang je. so thats it from MY POINT OF VIEW.



2 comments: