im a kampung boy

Tuesday, April 19, 2011

yang ni hang beli mahai, tapi hang beli tang tu mughah.

Assalamualaikum Wbt. kepada semua pembaca blog ini, selamat subuh, pagi, siang, tengahari, petang, malam mahupun tengah malam. blog aku dah beberapa hari ni macam sampah sedikit. maaf. aku tiada jiwa untuk serious tentang pembangunan mahupun tentang semasa, hati aku banyak melayang. malas berfikir, menenangkan jiwa. so, hari ini aku bagi korang sedikit bacaan fakta serius. 


awal awal aku nak kata, aku harap entri ini takkan dianggap raciest atau terlalu bersifat perkauman. aku hanya menyuarakan pendapat sebagai seorang anak melayu yang masih remaja. cehhh. jadi, isu aku hari ini ialah tentang kedai kedai di Malaysia.


firstly, do you guys notice that majority of Malaysian grocery stores are owned by Chinese? not only groceries, but also stalls and stores at the market including wet market. lots of chinese do sell vegetables. do you guys notice that? okay, i'm not talking about this things anyway.  but im talking about some issues. do you ever went to places where Chinese stall were situated next to the Malay groceries but you choose to enter the Chinese stores even-though  you are a malay? have you? so, this is my first issue of today. why do Malays always choose to shop in Chinese shop instead of Malay's? this issue is not limited to groceries only, but to lots of things. Firm, building construction company, car workshop and lots of other things. there were lots of pros and cons for this issue. at first, let me tell you why, we usually pick Chinese than Malays. 


I'm a user. i used to go shopping at Malay groceries, or malay workshop, or whatever owned by Malay. my father always thought me to support my own race. spending at Malay stall, help Malay. yes, i bet lots of your parents do say the same things to you. for the past sometimes, im also one of the person who often get mad seeing my own race shopping at other races shop. *eh hangpa ni, kedai melayu ada, hang pi kedai cina* *apo pasalah ekaw ni, taknak sokong bangso sendiri lansung* *deme ni kenkadang dah ghoper ghakyat asing dah* that is some of the initial reaction used to be said by me.


tapi itu dulu. bila aku dah besar. aku sendiripun sebenarnya pergi merepair kereta di kedai cina,mak aku buat rumah mintak kontraktor cina buat. even kalau beli groceries pon sebenarnya, aku suka beli kat kedai cina. ha, aku ada banyak concrete reason kenapa aku pun berperangai begitu. pertama, korang pernah tak masuk kedai melayu, nak cari ni takde, nak cari tu takde. semua macam takde je. lepas tu korang rasa tak kadang kadang kedai melayu ni mahal sikit compare to kedai cina? pernah tak korang mengalaminya? yeah. aku pernah mengalaminya. kedai kat kampung aku ni, macam sebelah sebelah je keai melayu dengan cina kan. kedai melayu tu punyalah takde barang sangat. tapi kedai cina tu, full. kau nak apa. cakap je ngn towkey ah chong tu. semua barang ada. tapi, orang melayu sibuk kata kenapa kita tak sokong bangsa sendiri. macam mana nak sokong kalau kau orang tak bagi convenience pada pembeli pembeli korang. siapa nak datang kalau semua barang takda? jadi, memang susah lah peniaga melayu nak meniaga.


seterusnya, kalau bab repair2 atau buat2 barang ni. kenapa aku prefer Chinese buatkan semua ni? ini semua kerana kualiti. aku pernah pergi repair kereta kat kedai melayu. baru dua hari lepas aku repair, masalah balik kereta aku. orang melayu ni, taknak buat kerja betul2 dah tu macam mana aku nak sokong orang melayu punya buatan. tak efficient langsung. semua macam tahiiiiii. buakanlah semua buatan melayu tu teruk. tapi kebanyakkannya macam nilah kakak kakak dan abang abang mahupun adik adik. kebanyakkannya macam melepaaskan batuk ditangga. kalau pergi kedai cina? diorang buat sungguh2. walaupun memang mahal sikit tapi aku puas hati. sebab bagi aku, benda tu working. taklah baru repair dah rosak semula. satu lagi buatan orang melayu yang aku tak gemar, rumah. heish, orang melayu kalau repair rumah orang, punyalah main2. seminggu baru buat aku dah leh nampak retak2 sikit2.


entahlah, tapi satu benda yang aku mang tak suka plak pasal kedai cina ini adalah, diorang sangat RACIEST. demmmmm. aku tak suka. abah aku pandai cakap cina. dia selalu dapat cheappp harga bila kedai cina. caineessss suka bagi cheap kat bangsa mereka. kalau sayur tu seikat seringgit kat meleisss. mereka boleh bagi 80sen je kat bangsa dorang. memang small amount, tapi kalau dah kumpul2 banyak tuuu. tapi meleis tak dpaat tuuu sume. lainlah kau leh cakap cina ke camne kan, memang boleh lah dia konsider tuuu. tapi kalau tak. dia akan mati2 kata harga cainesss ngn meleissss sama je. cuba kalau kau leh cakap cina and faham apa dorang bualkan. sebenarnya, harga chinese murah. busuk2 seposen dua.


aku tak kata kedai melay teruk. aku tahu kenapa selalu kurang kualiti and barang dikedai mereka. sebab dorang takde modal. apa yang ada itulah yang dorang beli. bila kita tak support , jadi dorang takde modal nak pusing. heishhh, entahlah, korang nilailah sendiri benda ni. sape yang salah, buyers atau stallers? so, thats all from MY POINT OF VIEW.

No comments:

Post a Comment