im a kampung boy

Sunday, April 17, 2011

this time its serius.

Assalamualaikum wbt. malam ini mood aku sangat serius. takdalah nak gelak, atau senyum. takde pulak. memang tengah serius. hatta menaippun dahi berkerut. pertamanya. selamat datang pembaca aku yang ikhlas, selalu datang untuk membaca dan suka baca apa aku repekkan. selamat siang, tengah hari, petang mahupun malam. 


malam ini aku nak cakap tentang hal yang buat aku berubah menjadi serius ini. BLOGWALKING. siapa blogger pasti tahu ape itu blogwalking bukan? okay, next. FOLLOW. korang mesti dah familiar dengan perkataan inikan? satu, aku nak tanya, korang tahu ke ape itu BLOGWALKING? okay, aku blogwalking. aku selalu pergi berjalan jalan meng'explore' blog kawan2 mahupun anonymous. aku suka baca blog blog orang ni. kalau ada content lagi aku suka. aku boleh duduk depan laptop berjam jam membaca blog2 ni sume kalau aku suka. itu blogwalking, keduanya, FOLLOW. okay, kalau dah suka blog tu, pasti aku akan FOLLOW okay. korang tahu tak ape fungsi FOLLOW ni sebenarnya? fungsi FOLLOW adelah untuk menyerikan timeline blog korang dengan entri2 baru blog yang korang suka. BLOG yang korang SUKA ye. okay, enough with my opinion. mari tgk ape yang aku serius sangat ni.


at first. blogging is your way of expressing your thought. am i right? so, i think, when you're blogging its free for other person, to like, or not to like your blog. right? okay, i am bloody serious about this, although these things doesn't happen to my blog, but still i hate it. i hate it when people come to the blog, and purposely post a comment at random post saying "ive followed you, please follow me back" hnghhhhh! what on earth? do you have a wrong idea of what FOLLOWING means?? if u wanted to follow my blog, just for me to follow you back,not because of you're interested with my content and wished to come back later, its better that you don't follow me. having a FOLLOW button is not for you to collect readers and boast around saying that your blog is great with a big number of followers? its not like all the followers u have will come back and read your blog if its just based on, i follow you, you follow me thing.


aku faham mestilah ada blog, nak ada reader kan? takkanlah korang menulis blog tu hanya untuk korang baca sendiri, betul tak? tapi, biarlah kena pada tempat cara nak promosi blog korang tuu. tak payahlah pergi dekat post yang tengah orang cerita pasal kesedihan dia, tibe2 kau nak letak, " saya dah follow, follow balik eh?" ehh, dah boleh dah kau komen je tentang isu semasa tu. tuan punya blog, mestilah paham, untuk klik link korang dan baca blog korang balik, and klau dia suka blog tu, dia akan automatik tekan follow tanpa disuruh. dengan cara tu, dia akan datang lagi kat blog korang, sebab bagi dia, blog korang tu menarik. bukan sebab dia terhutang budi, korang dah follow blog dia. heish. blogwalking isn't wrong, but the way some of you guys do it is just sickening. cara anda buat itu, seolah olah anda sedang high five diri anda sendiri di public. aku sebenarnya rela ade due tige follower je, asalkan FOLLOWER itu benar benar baca blog aku. jadi, kalau betul nak promosikan blog, lots of other ways my friend. mari aku bagi korang some ways.



  1. korang boleh post kat wall facebook sebagai status setiap kali korang wat post baru. tak payah mintak orang follow, post blank dengan link je dah mencukupi, kalau dah dua tiga kali kuar kat timeline, orang akan baca jugak.
  2. korang boleh buat fan page di facebook untuk orang like. itupun okay. lagi sekali , tak payah suruh orang FOLLOW korang. setakat sekali dua suruh follow tu takpelah.
  3. korang boleh buat tajuk2 yang selalunya akan dijadikan key search di google supaya bile orang search key word tuu, blog korang automaticly keluar di google juga.
  4. and, korang dah leh wat lah blog korang menarik kalau betul2 nak orang suka ngan blog korang.
aku tak kesah tak banyak FOLLOWERS. sebab aku tahu blog aku tak best manepon. tapi cukuplah orang baca blog aku and suka, dapat knowledge and info. janganlah macam nak berlawan lawan sapa ade followers banyak. orang follow kerana dia suka blog anda, kalau nak orang suka, buatlah blog dengan hati and ikhlas, INSYAALLAH, ramailah followers korang. jadi, inilah apa yang serius dari MY POINT OF VIEW.

No comments:

Post a Comment