im a kampung boy

Tuesday, July 12, 2011

masih belum sempurna *mantera beradu*

Assalamualaikum Wbt. selamat tgh malam, apakhabar semua rakyat jelata blogger. hari ini cuaca masih panas. serius berpeluh peluh aku satu hari. ketiak aku musim tengkujuh haa. jadi sebenarnya perjuangan tulisan aku pada post terakhir hari itu masih belum sempurna. jari jemari aku semakin laju untuk menari apabila isu isu kegemaran aku semakin besar liputannya. semalaman aku berfikir tentang isu bersih ini dan keep on surveying untuk mencari kebenaran. aku anak muda biasa. yang mahukan kebenaran. aku buat research sini sikit, sana sikit, kawan kawan post kat fb aku cilok tok tengok, dan macam macam aku jumpe. garisan antara kebenaran dan penipuan tu terlalu halus.

*PHTUIII~

apekah ayat aku berbunga bunga segala. taklah, sebenarnya aku masih keliru, maka bila keliru aku tak boleh sesuka hati nak buat entri. aku taknak readers turut sama keliru. gua rasa dah cukup dah kekeliruan yang ada sebelum ni. demmm. 

by the way, after hours of reading, watching, and thinking, i thought, again i found lots of contra in everything i read or things which i see. as for you to know, in Japan, I am leaving in a house of two with one PC, one internet connection. so everything we do, we are sharing. so for sure, every time I'm doing my research I'm accompanied by my housemate which also talk well about this politic issue. so lucky me, i could ask for her opinion as well and last night i was prompted with this news about Bersih2.0 organizer who seeks help from USA to judge Malaysian government way of treating the protester.

okay, ini sebenarnya benar benar membangkitkan kemarahan aku semalam. apekah?? tahukah kalian apabila kita meminta bantuan pihak luar, Malaysia akan kelihatan selemah lemah alam pada mata mereka, might as well, korang mintak je terus USA tuu jadi pemimpin. dah macam serah kepala bulat bulat supaya dipancung. kenapa?? apa masalah orang orang ini sebenarnya? okay aku marah.tapi haruslah itu malam semalam je. aku jalan jalan lagi di papan hitam alam maya ini. next, aku terjumpa satu video asyikkkkk di muka buku sang kekasih. yang ini buat aku ternganga. sangat ternganga.

 

jadi, korang harus tengok video ini dari awal sampai akhir. tolonglah! walaupun aku tahu internet di Malaya kalau untuk pembaca aku yang pakai broadband *sangat seperti tahi, tapi silalah tunggu dan biar dia loading. pergilah memasak,buat esemen, chat dengan bf mahupun gf dan tgk apabila sudah settle buffer. aku benar benar mahu kalian tengok video ini, dan sila baca pendapat random aku tentang video ini.

pertamanya, aku masih tidak menyokong keberadaan bersih walaupun setelah wujudnya video ini. tetapi tidak bermakna aku sokong sesiapa, aku tetap random writer. kenapa aku kata begini?? pertama sekali, pakcik pakcik, abang abang, kakak kakak, adek adek, semua susah tahu bahawa Bersih2.0 itu haram. HARAM. SALAH disisi undang undang Malaya *pedulikan undang undang itu adil mahupun tidak. jadi mengapa harus mencari nahas?? pada awal awal lagi berita, surat khabar, dan segala media lain sudah mengeluarkan muka dan kenyataan pemakan pemakan duet rakyat ini yang telah menghalang kalian dari menyertai bersih2.0 jadah ini, mengapa masih nak join?? boleh aku tahu kenapa??? untuk mempertahankan keadilan kah?? atau untuk  menunjukkan betapa buruknya belang kerajaan Malaysia?? yang mana satu? bersih berjaya buat remaja macam aku keliru lagi. tidak perlu sebenarnya.

memang benar kalau dilihat pada video tersebut, memang nampak bahawa peserta peserta bersih langsung tidak membuat sebarang tindakan untuk merusuh seperti yang dilaporkan di kaca kaca tv. memang nampak sangat bahawa POLIS Malaysia memang sudah bosan menjadi POLIS, kerana Malaysia TERLALU AMAN, dimana POLIS tiada kerja dan sesekali mendapat tugas begini, mereka seperti dirasuk kuasa yang tak pernah mereka dapat dulu. siapa sokong aku?? itulah yang aku nampak. dan sebagai rakyat Malaysia yang bijak pandai seperti bersih, kalian sepatutnya dah tahu dah dimana, POLIS MALAYSIA ini pelik sedikit. pantang dapat kuasa. dah kata pon, kalian tahu kepimpinan Kerajaan seperti tahi, kenapa perlu masuk kesitu. *jangan dijolok sarang tebuan kalau tak mahu disengat bisa* atau adakah sebenarnya orang orang bodoh bersih ini sudah menjadi kuli batak seorang india yang duduk dirumah makan eskrem sambil tgk orang melayu dipukul Polis Melayu?? 

sebenarnya orang melayu ini sendiri tidak sedar, topeng SPR bersih ini sebenarnya,ialah cara india itu untukmenjayakan drama bersiri beliau yang bertajuk *betapa kejamnya kerajaan malaysia kepada rakyat* yang dilakonkan secara bodohnya oleh pakcik pakcik tua yang lurus bendul yang akhirnya sakit. dan boleh aku tanya?? haruslah POLIS bodoh itu buat bangang je dengan pakcik yang sudah kritikal tuu, tapi, adekah india berambud kembang itu turun dan tanggung semua perbelanjaan hospital jadaharam pakcik itu?? polis dan kerajaan yang lemah tetap lemah, tapi jangan lemahkan negara. atau sekurang kurangnya jangan nampakkan kelemahan negara pada negara negara luar yang tunggu masa nak masukjarum.

seterusnya buat kerajaan Malaysia, ikhlas dari seorang rakyat, aku rasa ini sangat tidak patut terjadi. ini bukan demokrasi, ini diskriminasi. aku tak nampak apa motif polis Malaysia yang sepatutnya jadi pelindung rakyat jelata, akhirnya end up menyusahkan rakyat. sekali lagi aku difahamkan YBPM kita Dato Najib telah keluar negara pada hari berkenaan.apakah?? adakah ini contoh seorang pemimpin berwibawa yang Lari dari tanggungjawab?? atau beliau sebenarnya takut?? jangan bersembunyi disebalik perkataan demokrasi. tiada untungnya.

jadi kesimpulannya aku jadi takut untuk balik ke Malaya. sememangnya Jepang memang bahaya. pada hari ahad yang lepas je, satu eartquake berskala 7.3 magnitude dapat kami rasai. tapi aku bersyukur kepada Allah bahawasanya bencana di Jepang merupakan bencana yang diturunkanNya bencana alam semula jadi. bukannya bencana bodoh yang dicari orang orang di Dataran Merdeka pada hari Sabtu yang sepatutnya menjadi hari cuti bersama keluarga. so thats all from MY POINT OF VIEW.

2 comments: