im a kampung boy

Monday, July 25, 2011

belajar bahasa.

Assalamualaikum Wbt. hello semua. apakhabar semua? sihatkah pembaca pembaca gua? demm, aku sebenarnya dalam keadaan super-mengantuk ni. gile gile mengantukkk. ahaiii. terasa menaip pun mata tertutup. wee. takpelah. jadi, apekah topik hangat hari ini. sebenarnya aku nak soh korang belajar bahasa kelantan. kenapa kenapa? kerana video di bawah ni! okay, aku bukanlah orang yang sangat alim, apatah lagi untuk mengaku agama aku hebat. tsk tsk tsk. tidak tidak. tetapi, aku suke dengar ceramah seorang ustaz ni di Youtube. ceramah beliau memang awesome. dan yang ni, ceramah yang ini, sangat butthurt buat parti parti yang asek bertelegah masa kini. sila dengar, kalau rasa tak faham, kat bawah nanti aku terangkan.



doh dengar molek molek dok? ini semua kerana dah terlalu mix-up between berpolitik dan agama. apa yang ustaz ni cakap? meh aku terangkan.

soalan : pegawai masjid *imam* kawasan org tuu, sokong parti yang tak menjalankan shariah *BN* yang membenarkan sesuatu yang dilarang ALLAH SWT. jadi, adakah sah solat jumaat die, if die pergi masjid, jadi makmun imam tuu, tapi, niat solat subuh. sebab kire die tak yakinlah denganimam BN tuu. die dtg hanya untuk elakkan fitnah masyarakat, sah atau tidak??

jawapan : SALAH! mane boleh daa. aku yang blajar agama tak tinggisangat lagi ni pun, tahu. wahai saudara, sepertimana ustaz ni cakap. imam tuu mmg berdosa sokong parti yg tak jalankan shariah. tapi, die bukan murtad. bukan cam kau sokong org kafir. adefaham?

inilah mentaliti orang melayu. sikit sikit semua benda nak kaitkan agama dalam politik. entah, bagi aku, politik is politik. agama itu pegangan. kuat pegangan agama kalian, buat semua yang perlu, tinggalkan segala yang salah. tapi, masalahnya, parti parti politik kat Malaysia ni sampai boleh kata, tak masuk parti die, murtad terus. siapakah anda untuk menjatuhkan murtad pada umat Islam yang lain? hanya Dia yang mempunyai hak untuk berbuat demikian.

aku nak tanya, kesianlah orang yang islam, tapi duduk Arab, Singapore, Usa. adakah di Negara mereka ada parti ini? atau adakah dalam agama ada kata, nak mengundi, semua rakyat Islam sedunia harus datang ke Malaysia untuk undi parti sekian sekian. takdekan?

kebebasan berparti dan berpolitik sangatlah luas. salah pemimpin, itu tk dapat dipertikaikan. berdosa ikut pemimpin yang salah, mmg betul, tapi jangan kondem kata die itu murtad, non-islamic person segala. sila berfikiran terbuka di era era pembangunan ini. sekarang, aku tak salahkan pemimpin tertiggi mana mana parti. tapi, mentaliti melayu tuu sendiri. aku sendiri tak teragak agak untukmengaku yang aku sangat respect dengan Tuk Guru Nik Aziz kite. die sangat awesome. berjiwa rakyat, tak belagak, islami. tapi tak bermakna, respect, membuatkan aku meinindas yang lain. korang fikirlah sendiri. straight from this video, kauorang leh tgk, mentaliti orang berakal dan beriman. ustaz atas ni, pun sokong Pas. tapi, die tahu mana betul, mana salah. jangan terbawa bawa. so itulah sikit dari MY POINT OF VIEW.

No comments:

Post a Comment