im a kampung boy

Monday, March 28, 2011

taufufaa dalam tembikai.

Assalamualaikum wbt. taufufaa dalam tembikai memang buruk. jadi jangan lah bayangkan, apatah lagi cuba nak makan. haha, akupun tak pernah tgk, apetah lagi rase, tapi surely GROSEEE habis nyelah. euwwww. haha, apekah *moov* membicarakan tentang taufufaa dalam tembikai ini? aku sebenarnya pergi pasar malam tadi. makan taufufaa ais, and air tembikai. sedapp derrrrr! hahaha. aku pegi jalan jalan satu pasar malam tu. memang best.  ouh, cakap pasal pasar malam, aku terasa bengang tentang sesuatu di Malaysia ni. macam kawan aku kata, blog *moov* ni, dah macam ADUAN RAKYAT. jadi mungkin aku patut timbulkan satu lagi isu. ni isu depan mata derr, and aku paling tak puas hati tentang ni.


korang pernah datang melaka? mai laa datang Melaka. padahal kadang aku taktahulah ape yang best. maybe sebab aku orang melaka, jadi dah busan. tak kesah tentang tu, korang pernah pergi Jonker Streets tak? kalau pernah datang melaka, haruslah korang pernah pergi Jonker Street kan? bercakap pasal JS ni, aku nak tanya, pernah tak korang tgk kedai melayu kat situ? stall pon jadilah derrr. pernah? haha, marilah aku sebagai orang melaka jawabkan, TAKDE okay kawan kawan. jadi?? bukan kah melawat melaka seperti melawat malaysia. jadi, adakah malaysia ini negara caineees? sekali lagi, aku bukan nak raciest kat sini, tapi korang tak rasa ke benda tu tak fair? itu adalah pusat tumpuan ramai, tapi melayu tak diberi peluang langsung untuk meniaga dan mencari rezeki kat tempat tumpuan ramai. cuba tgk pasar malam kita, ada tak cina??? ada okay! ada cina di pasar malam berhampiran kawasan rumah anda okay.


so, now, dont you guys feel like, they were giving the Chinese more chances on trading and earning money than us, the malays? okay, so, we're supposed to be very freely independent right? but now, by doing this, we're actually repeating the British policy, which is the divide and rule policy (dasar pecah perintah) *aku dapat tahu ni, lepas tanya kawan aku.thanks azeeyanee aku pun dah lupa nama dasar ni* in this policy, the Indian should be working at the estate, the Chinese should be trading and the malays? FARMERRR. haha, its not funneh, its the real fact about 60 70 years ago, but now? we shouldn't repeat that. why do chinese got all the strategic places, where else the Malays, should go to the dim night market. okay malays, we LOOSEEEE. the chinese win it. im not blaming the chinese, but its about our, i dont know, maybe leader? i guess leader should have thought about this. i meant, about giving the spot equally, not grouped.


aku rasa, kita ni belum satu malaysia lagi. tempat melayu, cina ada, tapi tempat cina? melayu takda, indian takda. aku rasa, kesian indian, diorang mundur je. indian? setakat kedai runcit jelah selalu aku tengok. aku tak faham. kedai baju, kedai kraftangan, kedai apa2lah, banyak chinese. yelah, rezeki diorang kan? tapi mana rezeki bangsa lain?? cakap pasal ni, aku teringat lagi satu isu. masa aku belajar, hari jumaat tengahari merupakan hari aku selalu keluar. yelah, pagi tidur jekan. haha, maklumlah jumaat takda kelas. jadi tengah hari, aku selalu lah lalu dekat area area masjidkan? samalah masa aku kat melakapon. so actually last week aku lalu kat MASJID TENGKERA .

okay, kenapa dengan masjid tengkera tu *moov*? haha, aku nampak ada dua tiga orang datok ini sedang menyaman kereta yang di letak di sisi jalan. aku bengang ye disitu! aku macam nak jerit, wahai polis polis sekalian, yang anda saman itu, adalah bangsa agama kau yang sedang beribadah! bukannya buat salah apapon, aku nak tanya korang, korang pernah lalu dekat foodcourt chinese tak??? pernah nampak tak polis polis ni nak saman kereta kereta yang diorg letak tepi tepi jalan kerana mahu makan di stall sina sina itu?? demmm! aku bengang! kenapa bila melayu nak pergi solat plak kena saman bagai. sangat loose okay !! FFIISSSSSSSHH entahlah, aku just rasa, itu tidak fair. apa apapon, ini hanyalah sikit dari, MY POINT OF VIEW.








happy 28th of every months (:

No comments:

Post a Comment