im a kampung boy

Friday, March 18, 2011

pertama di blog saya.

hello world, so im new in this blogger world. not very new indeed. I've been writing in blog since i was 17. but previous blog was never for public. 

baiklah, aku ni sebagai seorang remaja, aku memang minat menulis. ok, dari perkara yang mudah seperti sukan, hal ehwal remaja sampai le hal2 macam sukan negare, atau politik. aku penulis bebas. kalau perhatikan tulisan aku. semua nye tidak menyokong mane2. hanye sedikit sentuhan aku.

jadi untuk artikel awal blog aku ni. aku terpanggil untuk berbincang tentang sesuatu yang dah macam duri dalam daging untuk bangsa aku. bangsa melayu.

pasal remaja. aku tahu kalau ada orang yang nak baca blog ni pun, mestilah remaja mcam aku jugak. jadi hari ini aku nak kupas tentang mabuk. kau org boleh jwb dlm hati korg, kau org minum arak?? aku boleh teka sendiri, yang, dalam sesiapa yang membca blog ni, mesti 60 % pernah teguk air yang salah itu. aku juga mahu mengaku, kesalahan yang sama, aku pernah lakukan. kite tgk kat surat khabar. aku dah jenuh dengar, "SEBATAN KEPADA ORANG MELAYU YANG DITANGKAP MINUM ARAK" tapi tolong bagitahu aku, berapa ramai yang nak ambil ni serius? sedangkan membunuh hukumnya dibunuhpon, org still membunuh, jadi kenape pule kalau sebatan org nak pandang bukan??

bagi aku, semua bermula dari hati sendiri. KESEDARAN. aku sedar. dan aku berhenti. bukan kerana, aku sedar aku bakal disebat, dan mari menyorok apabila minum. minum ditempat tempat tersembunyi. hanya kerana? takut disebat? itu tetap salah bukan? aku rasa, masih ramai lagi remaja kat luar tu, buat semua ini. aku sendiri pergi clubbing,dan aku sendiri tgk semua tu. mari bersuara sedikit sebagai umat melayu yang waras. aku tak peduli kau org melayu dan nak minum. minumlah bertong tong pon, aku tak kesah, as org melayu mmg dah diterapkan dengan "kubur masing2". memang aku tak kesah. tapi ada sesuatu yang aku kesahkan. cube kau fikir, kau org melayu, kau minum. perlu ke kau keluar dari tempat minum tu, dan jalan terhuyung hayang, muntah sana, muntah sini, jerit sana, jerit sini, bergaduh, bertumbuk. jangan nafikan. sebab aku sendiri tgk. tak kire mude, tua, miskin, ape lagi, yang kaye raye. kenape? kenape aku nak mempersoalkan? 

aku mempersoalkan perlu atau tidak kerana mentaliti. kau melayu, dan perlu ke kau nak bgth satu dunie yang kau sedang berbuat dosa, dan mabuk? kau bangga kau mabuk sebagai melayu? kau suke org lain cakap, melayu semua kaki mabuk? atau kau memang dah anggap apa kau buat tu tak salah? aku tak pernah nak kondem org minum. bg aku, mungkin semua org ade penjelasan sendiri,kenape ape yang dorg buat tu, terpaksa dorg lakukan. mungkin kerana kerja, atau apepon lah, tapi. jujur aku nak kata, tak perlu tunjukkan sangat kau melayu. dan kau mabuk. kawan, pakcik, baik makcik sekalipon, mabuk bukan cool. even an english man drunk, whenever they have problems only. they do drink, but they wont get drunk easily. mat salleh minum, depa boleh minum bertin tin carlsberg ka, heineken kaa, apa2lah, tapi maseh buleh memandu. hangpa buleh? itulah pasai bezaaaa. diorg memang dosa tuu dah jadi darah daging, dari kecik. diorg buleh minum, and be proud, cube org melayu?

aku bukan nak mempersoalkan tentang siapa minum hebat. aku just nak soalkan. perlukah org melayu bangga yang die sedang buat dosa?? kalau betul kau perlu minum, minumlah as again "kubur masing2". tapi minum kau tuuu, tak payah sampai kau mabuk. atau kalau kau mabuk, duk diam2 tak payah hiboh satu town lah ceqq oi ! 

jadi, aku just cerita apa aku rasa, again, aku tak ambik semua ni untuk kondem sesape, just sedikit dari , MY POINT OF VIEW.

No comments:

Post a Comment