im a kampung boy

Monday, March 21, 2011

politik yang WIN-LOSE

Assalamualaikum wbt. hello guys and girls. good morning, good afternoon, good evening and also good night depending of the time you're reading this. so today was again a busy day for me. i went out for an unscrupulous but amazing over-out. so spending some time out makes my brain kinda numb tonight. haha. but it wont be *moov* if i didn't run into something to talk about today. 


jadi, petang tadi selepas pulang dari hangover tu, aku pergi lah makan dengan family aku. tibe tibe aku dengar berita yang sedang menjerit jerit kat tv. haha. oke, aku hyperbola. tak kesahlah, yang penting cerita tentang Anwar Ibrahim yang menafikan tentang skandal video seks beliau. katanya, itu bukan dia. "kalau siapa yang dah tengok rakaman tu, semua orang pun kata lelaki itu mirip saya, tapi, if we close up at the belly, the persons belly was bunciit." sambil beliau berdiri menunjukkan perutnya yang dah kempis. isterinya turut bangun bangga. yelah suami beliau kan dah kurus. jadi bukan itu yang aku nak kritik. takde kene mengena dengan aku tentang itu. terpulanglah siapa mahu kurus, dan siapa mahu buncit. siapa mahu rambut kurang dan putih, dan siapa mahu berambut palsu. hak individu mahu kacak ataupun buruk, mahu bergaya ataupun cantik. terpulang. tetapi, aku mahu berkata tentang sesuatu yang lain.


this is a small piece from youths that cares.


pertamanya, aku mahu menyuarakan tentang segala skandal tentang beliau. baiklah, ape yang kalian dapat sekiranya kalian ceritakan tentang segala keburukan beliau? berskandal seks, gay, menyodomi. baiklah, alasan utama semua ni dihebohkan adalah?? aku tak tahu. dan perkara ini sememangnya mindfish bila difikirkan. aku tak dapat cari jawapan WARAS!! baiklah, kalau benarlah atau tak benar sekalipun semua tuduhan ni, korang rasa, adakah itu akan effect cara kepimpinan dia?? okay, mari imbas semua pemimpin2 terkemuka dunia, semua pun banyak je bitsy2 yang mereka simpan. tapi mereka boleh menakhlukkk dunia. kerana itu adalah PERIBADI. baiklah, aku ikutlah jugak sikit sebanyak kes Anwar Ibrahim dari awal. dan bagi pendapat aku, jikalau benar suma tuduhan dan syakwahsangka TUN DR. Mahathir kita kepada beliau, aku turut mahu kondem lelaki ini. kalau benar dia penyeleweng duit negara, bersengkongkol dengan org asing untuk blablabla dan bla, aku memang tidak akan sokong Anwar Ibrahim sendiri. dan aku masih muda untuk menyokong sesiapa. but still, aku bagi pendapat tentang skandal skandal ni semua. tak masuk kepala !!


keduanya, dari pihak Anwar sendiri, kenapa bila pihak polis atau pihak pihak berwajib itu sendiri mintak apa2 kerjasama dari Anwar Ibrahim, sukar sangat untuk beliau bekerjasama.adakah dia saja nak timbulkan kekeliruan rakyat jelata atau dia bersalah atau apekahhh??? minda aku sekali lagi disenggamakan. sebagai seorang yang terpelajar, kalau betul beliau tidak bersalah, beliau sudah boleh kondem semua yang dilakukan ke atasnya, dan berani kerana benar. kau mahu apa? DNA? sekarang aku putuskan rambut aku, kau mahu ape? semua aku bagi sekrang. jadi rakyat tidak keliru.


seeing through all this, i might conclude that, this is a WIN-LOSE politic. why? lets see,the politicians won, cause they have supporters to actually support them. it seems like, they were not fighting for the citizen, but they were fighting for themselves.WEALTH, as who gets the higher rank, gets the bigger income? and for the citizen, the voters. we LOOSE. let us boooo ourselves. we loose cause we are the one who's being confused here. they were very confusing.


okay, aku sebagai remaja. aku konfius. aku dah boleh mengundi tahun depan. tapi aku konfius. kalau betul yang A ni memang bagus benar, kenape perlu tunjukkan yang buruk tentang B? kalau betul yang B ni tidak bersalah, kenapa sukar sangat nak bagi bukti? kau nampak tak macam voters kena troll gila piggy kat situ? herh ! kenape politician taknak bergaduh tentang jalan mana yang kena turap hari ni. orang tua mana yang tak makan perlu disuapkan hari ni? sekolah mana yang bocor atap perlu ditampal hari ni and so on? hesh, kalau sami vellu tu dulu ade semangat macam ni punya juanglah untuk buat jalan2 malaysia dengan baik. aku rasa malaysia punya sistem jalan memang dah awesome! aku cuma rasa, semangat tu dah ada, tapi, salah di aplikasikan pada topik yang tak sepatutnya. ini hanyalah sikit dari, MY POINT OF VIEW.

2 comments: